OPAL-ARVI -ajankohtaista
TE-palvelujen tietojärjestelmiä päivitetään torstaista 10.10.2024 kello 16.30 maanantaihin 14.10. 2024 klo 8.00 asti. Päivitysten takia myös Opal -järjestelmässä on käyttökatko kyseisenä ajankohtana.
Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.
AN-tjänsternas datasystem uppdateras från torsdag 10.10.2024 kl. 16.30 till måndag 14.10.2024 kl. 8.00. På grund av uppdateringen är även Opal-systemet ur bruk under tiden.
Vi beklagar de olägenheter som avbrottet orsakar.
Uutta marraskuussa 2020
OPALin ja ARVIn salasanakäytäntöjä on täsmennetty
marraskuussa 2020..
Salasanan määritelyssä voi noudaaa kahta eri
menettelytapaa:
- Suosieltava menettely on käytää ns. salalausetta,
joka muodostuu
tavallisista kirjaimista. Salalauseen vähimmäispituus on 16
merkkiä.
- Vaihtoehtoinen menettely on käyttää salasanaa, joka sisältää erikoismerkkejä
(kuten %, @ yms).
Tällöin on salasanan pituuden oltava vähinään 12 merkkiä
(aikaisemmin riitti 10 merkkiä).
Salasanaohje on osoiteessa
https://asiointi.mol.fi/opalohjeet/salasanaohje.pdf
OPALin ja ARVIn vanhoja ajankohtaistiedotteita
Uutta elokuussa
2019
VOS –koulutuksen palautteen keruu OPAL – järjestelmässä on
päättynyt 1.7.2019 alkaen
VOS –koulutusten palautteen keruu on jäänyt pois OPALista
VOS -koulutusten palautteen keruu otettiin käyttöön OPALissa tammikuussa 2018.
Sen keruu OPALissa päättyi 1.7.2019, jolloin VOS-työvoimakoulutuksen
opiskelijapalautteissa siirryttiin kokonaan valtakunnalliseen ARVO-
palautejärjestelmän mukaiseen AMISpalautteeseen. AMISpalautteesta ja
sen kehittämisestä vastaavat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus
OPAL -palautejärjestelmän käyttämistä jatketaan edelleen Ely-keskusten
hankkimissa muissa ammatillisissa (ei–tutkintotavoitteisissa)
koulutuksissa, valmennuksissa ja kotokoulutuksissa.
Tietoa Amispalautteesta:
Valtakunnallinen Amispalaute otettiin käyttöön vuonna 2018.
Amispalaute kuvaa ammatillisten
perustutkintojen, ammattitutkintojen, erikoisammattitutkintojen tai näiden tutkintojen
osan tai osien suorittajien kokemuksia koulutuksen järjestämisestä ja sen
vaikuttavuudesta.
* Amispalaute on kansallinen opiskelijapalaute on
ammatillisen koulutusjärjestelmän ja
koulutuksen järjestäjän sisäisen laadun seurannan väline
*Amispalaute kerätään opiskelijoilta, joiden tavoitteena on suorittaa ammatillinen pt, at
tai eat tai näiden tutkintojen osa/osia, myös työhallinnon kautta hakeutuneille
*Amispalautetta ei kerätä opiskelijoilta, jotka suorittavat Valmaa, Telmaa, tutkinnon osia
pienempiä kokonaisuuksia tai muuta ammatillista koulutusta, eikä opiskelijoilta, jotka
suorittavat tutkinnon tai
sen osan/osia menemällä suoraan näyttöön
* Amispalaute kerätään kaksi
kertaa: 1.opintojen aloitusvaiheessa,
30 vrk kuluessa
HOKSin hyväksymisestä sekä 2.opintojen päättövaiheessa: 30 vrk kuluessa
HOKSin mukaisena tavoitteena olevan tutkinnon tai tutkinnon osan/osien suorittamiseksi
tarvittavan osaamisen osoittamisesta
(mm. näytöstä, vaikkei ole vielä tehty arviointia
tai annettu todistusta)
*Amispalautteen tulokset päivittyvät joka kuukauden 3. päivä kahden kuukauden takaisella
tiedolla ja niitä voi tarkastella myös koulutuksen järjestäjittäin.
TE-toimiston kautta VOS yövoimakoulutukseen hakeutuneiden opiskelijoiden antamaa
AMIS -palautetta voi seurata osoitteessa
: https://vipunen.fi/fi-fi/ammatillinen/Sivut/Opiskelijapalaute.aspx
Uutta kesäkuussa 2019
Koulutuksen järjestäjän sivulla on on ollut virhe, joka esti
välipalautteen vastaajamäärän muuttamisen jälkikäteen.
Virhe on nyt korjattu ja ohjelma toimii normaalisti.
Uutta maaliskuussa 2019
OPAL –järjestelmän päättöpalautteessa (ammatillinen
koulutus ja muu koulutus) on ollut kysymys CV
–netin käytöstä.
Koska CV –nettipalvelu poistuu käytöstä 30.6.2019 on kysymys
CV –netin käytöstä poistettu uusimmista lomakeversioista.
Kysymys ei enää näy 23.3. 2019 jälkeen aktivoiduissa palautteissa.
Uutta joulukuussa 2018
OPALin ja ARVIn tukipyynnön osoite on muuttunut 11.12.2018.
Toiminnallisesti tukipyyntö toimii kuten ennenkin: sen kautta
välittyy tukipyyntö pääkäyttäjille. – Tämä muistutus siksi, että
vanha osoite saattaa olla kirjanmerkkinä tai muuten muistissa.
Uutta syyskuussa 2018
OPALin Koto –koulutuksen lomakkeeseen on käyttäjien toivomuksesta
tehty muutos: KOTO –vastauslomakkeen kysymys 26
(”Työssäoppimispaikka sopi minulle ”) ei enää ole pakollinen kysymys.
Uutta toukokuussa 2018
ARVI -järjestelmässä toteutettiin vanhentuneiden ARVI -palautteiden poisto.
Jatkossa yli kaksi vuotta vanhat arviot poistetaan tietokannasta kuukausittain. Ensimmäinen
poisto toteutettiin maaliskuussa 2018. Myös vanhentuneista arvioista tehdyt tulosteet tulee hävittää.
ARVI -ohjeisiin on päivitetty maininta vanhojen palautteiden poistosta.
Uutta huhtikuussa 2018
Huhtikuussa 2018 lisättiin OPALiin uusi lomakeversio: Koto- koulutus. Se on voimassa
niissä Koto-koulutuksissa joiden päättöpalaute on aktivoitu 18.4.2018 jälkeen.
Opiskelija voi antaa palautteen suomen-, ruotsin- tai englanninkielisellä lomakkeella.
Muita kieliä puhuvien opiskelijoiden tueksi on järjestelmään liitetty uusi ohje:
" OPAL -palautekyselyjen kieliversiot (Koto-koulutus)". Linkki siihen on jäljempänä
tällä sivulla. Siinä on Koto -lomakkeen kysymykset kielillä Suomi, Ruotsi, Englanti, Venäjä,
Viro, Somali, Ranska ja
Arabia.
Koulutuksen järjestäjän, Katselijan ja Viranomaisen ohjeeseen on lisätty tieto
Koto -lomakkeesta.
Uutta tammikuussa 2018
Tammikuussa 2918 OPALiin liitettiin uusi tietokenttä:
VOS eli valtionosuuskoulutus. Tämä
johtuu siitä, että Opetus-
ja kulttuuriministeriö (OKM) vastaa jatkossa suuresta osasta
työvoimakoulutuksia. Nämä koulutukset on merkattu VOS -koodilla.
Tämä merkitsee sitä, että kaikissa koulutusten OPAL -näytöissä on uusi hakutekijä VOS.
Raportteihin voi hakea perinteistä työvoimakoulutusta, VOS -koulutusta tai molempia.
Ne koulutuksen järjestäjät joilla on VOS -koulutuksia toimivat niiden suhteen samalla
tavalla kuin perinteisten koulutusten.
VOS -kenttä koskee vain koulutuksia (ammatillinen
tai muu koulutus). Valmennukset eivät
kuulu VOS -koulutuksiin.
================================================================
Yhteys OPAL- ja ARVI -pääkäyttäjiin
TEMin OPAL-/ARVI -pääkäyttäjille ilmoitetaan mahdollisista järjestelmien virhetilanteista.
Viestit lähetetään OPAL- tai ARVI -järjestelmän Tukipyyntö-linkistä.
================================================================
OPALista tai ARVIsta puuttuva koulutus/valmennus eli rästipoiminta:
Kouluttaja, ARVI -palautteen antaja tai TE-toimiston virkailija voi tehdä itse
OPAL-rästipoiminnan (eli OPALista puuttuvan koulutuksen haun URAsta OPALiin).
Rästipoiminnan sivulla on ohje suomeksi ja ruotsiksi. Rästipoiminnan osoite on
https://asiointi.mol.fi/opal/poimintatilaus/
================================================================
LINKKEJÄ
Käyttäjähallinta eli Usermanager
https://um.te-palvelut.fi/usermanager/pages/login.xhtml
Salasanaohje (Pdf -dokumentti, päivitetty 17.11.2020)
https://asiointi.mol.fi/opalohjeet/salasanaohje.pdf
OPAL-yleiskuvaus (Pdf-dokumentti) päivitetty 11.3.2016
https://asiointi.mol.fi/opalohjeet/OPAL_yleiskuvaus.pdf
Palautekyselyjen kieliversiot (ei sisällä Koto- kysymyksiä),
Pdf -dokumentti, päivitetty 10.11.2015)
https://asiointi.mol.fi/opalohjeet/OPAL_palautekyselyjen_kieliversiot.pdf
Palautekyselyjen kieliversiot (Koto -koulutus), päivitetty 19.4.2018
https://asiointi.mol.fi/opalohjeet/OPAL_palautekyselyjen_kieliversiot_Koto_koulutus.pdf
Koulutuksen järjestäjän pääkäyttäjän OPAL-käsikirja
(Pdf-dokumentti, päivitetty 2.11.2017)
https://asiointi.mol.fi/opalohjeet/Koulutuksen_jarj_OPAL_kasikirja.pdf
OPAL-netto -malli (Pdf-dokumentti, päivitetty 30.3.2015)
https://asiointi.mol.fi/opalohjeet/OPAL-netto-malli.pdf
*ARVI-ohje koulutuksen järjestäjän pääkäyttäjälle on vanhentunut ja poistettu käytöstä.
Tiedot löytyvät koulutuksen järjestäjän pääkäyttäjän OPAL-käsikirjasta.
*ELY-keskuksen OPAL-ARVI
-käsikirja on vanhentunut ja poistettu käytöstä.
Myös linkki ELY-keskusten OPAL-vastuuhenkilöihin on poistettu käytöstä